zondag 31 augustus 2014

Mien waar is mijn feestneus?

Bizar. Mijn Lief is opgenomen op de intensive care en de hele wereld staat op zijn kop. Je wordt in een soort bad ondergedompeld waarbij alles wat gezegd wordt gedempt binnenkomt, half binnenkomt en waarbij je in no-time vele medische termen rijker bent.

Fietsend naar huis vraag ik me af, in al mijn bezorgdheid en verdriet waar dat vreselijke carnavalsliedje in mijn hoofd vandaan komt. 'Mien waar is mijn feestneus, Mien waar is mijn neus'. Ik word boos op mezelf maar krijg het er niet uit, iedere dag terug vanuit het ziekenhuis, twee keer, één keer zelfs drie keer en een paar keer 's nachts als bonus klinkt het liedje in mijn hoofd. 'Mien waar is mijn feestneus?'

Tot dat ene moment waarop mijn Lief helder is, 'de overbuurman heeft zijn eigen geluidsinstallatie' zegt hij, en hij heeft gelijk....er staan veel machines that go beep ( https://www.youtube.com/watch?v=arCITMfxvEc ) maar één ervan heeft dat deuntje, dat ongelooflijk irritante deuntje, 'Mien waar is mijn feestneus', gek word ik ervan.

Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat mijn Lief het zo niet gaat redden, en hoewel hij doodsbang is, wordt besloten dat hij in slaap wordt gemaakt en zal worden beademd via een slang in zijn longen. Ik zie op dat moment alleen maar hoe verchrikkelijk hard hij moet werken voor zijn adem, hoe verschrikkelijk bang hij is, maar vooral zie ik een doodzieke man. Zo bang als hij is wil hij steeds weten wanneer ze nou komen en er wordt tegen mij gezegd dat ze nog even willen wachten. En dan gebeurt er iets magisch...de overbuurman van Lief is de oom van één van de beste harpisten ter wereld. En zijn neef komt een concert geven, een mini-concert.
Tijdens het concert zie ik de doodsangst uit de ogen van mijn Lief verdwijnen, hij geeft zich over aan de muziek en komt tot rust, vlak na het concert wordt hij in slaap gebracht, rustig en zonder de angst waarvan ik weet dat die er is.

Vandaag is de slang uit de longen van mijn vriend gehaald, hij gaat het redden al hebben we nog een lange weg te gaan. De overbuurman heeft het helaas niet gehaald. Maar deze schitterende ervaring zal voor iedereen die er bij was een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten